Mulliner och Boodles skapar en juvel av en Bentley

Två av de äldsta namnen inom brittiskt hantverk, Boodles och Mulliner, har samarbetat för att skapa en Bentley Continental GTC som det bara finns en av. Resultatet är en unik uppvisning i hantverk och design, baserad på ett återhållsamt färgspektrum från Anthracite till Linen med Boodles signatur Powder Pink som den subtilaste av kontraster. Invändigt är accenter av 24 karats guld, naturstensfanér och det omsorgsfulla ”Be Boodles”-broderiet med blindstygn några av höjdpunkterna i denna juvel bland Bentleys.

Samarbetet mellan Mulliner – Bentleys egen avdelning för kaross- och specialtillverkning – och Boodles, 2023 Walpole Awards ”British Luxury Brand of the Year”, inleddes i maj 2023 när ett kreativt team från de kända juvelerarna besökte Mulliners verkstäder. Tillsammans med Mulliners designers tog de fram en specifikation med en diskret färgpalett, sällsynta material och intrikata hantverksdetaljer. Teamet ansåg att en sådan fantastisk interiör förtjänade att beskådas i solljus, vilket gjorde Bentleys Continental GTC till ett naturligt val för deras unika skapelse.

The Boodles Continental GTC är en unik specialbeställning och kommer att visas den 11 april på Jack Barclays i London.

Underskattad elegans

Exteriören på Boodles Commission Continental GTC har en tidlös och elegant färgpalett, där den antracitfärgade exteriören och det ljusgrå tygtaket framhäver de smala och muskulösa linjerna hos Bentleys öppna grand tourer. Mulliner 22″ fälgar är lackerade i Tungsten med en polerad finish, med bromsok i glänsande svart. Men det finns antydningar om läckerheterna inuti, i form av en kritstrecksrand i Boodles signaturfärg Powder Pink som följer en linje runt kanten på Styling Specification frontspoiler, trösklar och bakspoiler. Ett ”Boodles 1798” exteriörmärke i grått med kromtext finns på framskärmen, precis framför dörren på vardera sidan. När dörrarna öppnas projicerar den markbelysande välkomstlampan Boodles-logotypen.

Inuti ”juvelskrinet”

Att öppna locket till ett smyckeskrin från Boodles är ett ögonblick av glädje och uppenbarelse, och skaparna av Boodles Continental GTC hade som mål att framkalla samma känsla av förundran hos dem som stiger in i Bentleys cockpit. Precis som exteriören är färgspektrumet modernt, med linneklädsel som den huvudsakliga hudfärgen, kompletterad med ljusgrå Porpoise sekundär hud på ryggstöden, fasadens övre rulle, växelspaken och ratten. Boodles’ Powder Pink förekommer som en accentfärg på rattens flik, de inre dörrfickorna och konsolens sidofickor.

Powder Pink används för sätespipningen och för de handgjorda korsstygnen som tecknar konturerna av säten, fasad, konsol och midjeskenor. Dörrpanelerna och de övre ryggstöden har ett upprepat mönster med blindstygn av det sammankopplade ”Be Boodles”-motivet, som bara det krävde 278 566 stygn och sex timmars noggrant arbete. Precis som bilen har ”Be Boodles Bentley”-hänget, som sitter i mittkonsolen, tillverkats för hand som ett komplett unikat. Den har ett speglat par diamantinfattade ”B”-emblem, som imiterar de böjda linjerna i antik spets, skapade i 18 karat vitguld med Single Mine Origin. Ett par lösa kuddar i linneskinn är broderade med ”Boodles 1798” i porpoise och kantade med puderrosa piping.

Dyrbara material

Interiören är full av skräddarsydda detaljer. Fascia och dörrlister har faner i Piano Linen och Autumn Stone med dubbla ytbehandlingar, som delas av en målad kritstrecksrand i Powder Pink. Med avancerad laserskärningsteknik kan Mulliner skapa fanerpaneler som bara är en tiondels millimeter tjocka av natursten som bildades för över 200 miljoner år sedan.

Urtavlor, ramar, luftventiler och reglage är inramade i Mulliners Knurling Specification, vilket ger dem en juvelliknande finish som fångar ljuset i flera fasetter. Luftventilernas centrala skovlar är målade i puderrosa, vilket gör att de passar perfekt ihop med fasadens pinstripe, medan luftventilernas ”organ stop”-kontroller är pläterade i 24 karat guld. Ett ”Boodles 1798”-överlägg i krom på Piano Linen finns på den nedre fascians fanér och båda dörrarnas midjeskenor. Den prisbelönta Bentley Rotating Display har en central urtavla med Boodles smyckesmotiv, medan andra skräddarsydda detaljer inkluderar Boodles belysta trösklar och ”one of one” ingraverade fotstegsplattor.

Ett unikt samarbete

Mulliner och Boodles kan båda stoltsera med århundraden av design och hantverk på högsta nivå. Mulliner, som nu är Bentley Motors avdelning för skräddarsydda beställningar, kan spåra sitt ursprung till en karosserifirma i Northampton som 1760 fick i uppdrag att skapa vagnar för Royal Mail. Boodles grundades 1798 i den välmående handelsstaden Liverpool och har blivit synonymt med smycken av exceptionell kvalitet; dess ”Raindance”-ring valdes ut till V&A-museets permanenta utställning som en ikon för brittisk smyckesdesign.

Boodles Bentley Continental GTC är frukten av deras samarbete, en äkta en-av-en-skapelse. Den kommer att erbjudas till försäljning från och med den 11 april.

Om BOODLES

Sedan 1798 har Boodles representerat sinnebilden av fina brittiska smycken. Boodles är fortfarande ett privatägt familjeföretag och står för det allra bästa inom kreativ design, diamanter och ädelstenar av högsta kvalitet och en blandning av traditionella hantverkskunskaper och innovation. Alla Boodles smycken är designade och handgjorda i Storbritannien. Boodles lägger stor vikt vid ursprung: de är stolta över att kunna spåra diamanter hela vägen tillbaka till källan, och att använda guld med Single Mine Origin. Boodles är på samma gång klassiskt och modernt – och alltid distinkt – och är kanske mest känt för Raindance, den ikoniska ringen som uppmärksammades av V&A Museum och införlivades i dess permanenta samling. År 2023 – året för 225-årsjubileet – utsågs Boodles av den brittiska lyxsektorns organ Walpole till årets bästa brittiska lyxvarumärke.

även tillgänglig i:

Om författaren