Mulliner en Boodles creëren een juweel van een Bentley

Twee van de oudste namen in het Britse vakmanschap, Boodles en Mulliner, hebben samengewerkt om een unieke Bentley Continental GTC te creëren. Het resultaat is een unieke showcase van vakmanschap en design, gebaseerd op een ingetogen kleurenspectrum van antraciet tot linnen, met het kenmerkende Powder Pink van Boodles als subtiel contrast. Binnenin behoren accenten van 24 kt goud, natuursteenfineer en nauwgezette ‘Be Boodles’ blind borduurwerk tot de hoogtepunten van dit juweel onder de Bentleys.

De samenwerking tussen Mulliner – de in-house carrosseriebouw- en maatwerkdivisie van Bentley – en Boodles, het 2023 Walpole Awards ‘British Luxury Brand of the Year’, begon in mei 2023 toen een creatief team van de gevierde juweliers de werkplaatsen van Mulliner bezocht. Samen met de ontwerpers van Mulliner bedachten ze een specificatie met een ingetogen kleurenpalet, zeldzame materialen en ingewikkelde ambachtelijke details. Het team vond dat zo’n prachtig interieur het verdiende om in het zonlicht te worden bekeken, waardoor Bentley’s Continental GTC een natuurlijke keuze was voor hun unieke creatie.

De Boodles Continental GTC is een unieke opdracht op maat en wordt op 11 april getoond bij Jack Barclays in Londen.

Ingetogen elegantie

Het exterieur van de Boodles Commission Continental GTC maakt gebruik van een tijdloos en elegant kleurenpalet, waarbij de antracietkleurige buitenafwerking en het lichtgrijze stoffen dak de slanke en gespierde lijnen van Bentley’s open grand tourer accentueren. De 22″ velgen van Mulliner zijn gespoten in Tungsten met een gepolijste afwerking, met remklauwen in glanzend zwart. Maar er zijn hints van de lekkernijen binnenin, in de vorm van een krijtstreep in Boodles’ kenmerkende Powder Pink die een lijn trekt rond de rand van de Styling Specification voorspoiler, dorpels en achterspoiler. Een ‘Boodles 1798’ exterieurbadge in grijs met chromen tekst verschijnt op het voorspatbord, net voor de deur aan weerszijden. Bij het openen van de portieren projecteert het vanaf de grond verlichte welkomstlicht het Boodles-logo.

In de ‘juwelenkist’

Het openen van het deksel van een Boodles juwelendoosje is een moment van verrukking en openbaring, en de medebedenkers van de Boodles Continental GTC wilden hetzelfde gevoel van verwondering opwekken voor wie de cockpit van de Bentley binnenstapt. Net als bij het exterieur is het kleurenspectrum modern, met Linen bekleding als hoofdkleur van de huid, aangevuld met lichtgrijs Porpoise secundair leder op de rugleuningen van de stoelen, het dashboard, de versnellingspook en het stuurwiel. Boodles’ Powder Pink verschijnt als accentkleur op het stuurwiel, de binnenportiervakken en de zijvakken van de console.

Poederroze is gebruikt voor de stoelbiezen en het handmatige kruisstiksel dat de contouren van de stoelen, het dashboard, de console en de heuprails volgt. De deurpanelen en bovenste rugleuningen zijn voorzien van een blind stikpatroon van het in elkaar grijpende ‘Be Boodles’-motief, waarvoor alleen al 278.566 steken en zes uur nauwgezet werk nodig waren. Net als de auto is ook de ‘Be Boodles Bentley’-hanger in de middenconsole met de hand gemaakt als een uniek stuk. Het heeft een gespiegeld paar met diamanten bezette ‘B’-emblemen die de gebogen lijnen van antiek kant imiteren, uitgevoerd in 18 kt Single Mine Origin witgoud. Tot slot zijn een paar losse kussens van linnen geborduurd in bruinvis met ‘Boodles 1798’ en afgewerkt met poederroze biezen.

Kostbare materialen

Het interieur zit boordevol op maat gemaakte details. Fascia en deurpanelen zijn afgewerkt met Piano Linen en Autumn Stone fineer, doorsneden door een geschilderde krijtstreep in Powder Pink. Dankzij geavanceerde lasersnijtechnieken kan Mulliner fineerpanelen van slechts een tiende millimeter dik maken van natuursteen dat meer dan 200 miljoen jaar geleden is gevormd.

Wijzerplaten, randen, luchtroosters en bedieningselementen zijn omlijst met Mulliner’s Knurling Specification, waardoor ze een juweelachtige afwerking hebben die het licht vangt op meerdere facetten. De centrale schoepen van de luchtroosters zijn poederroze gelakt, waardoor ze perfect aansluiten op de krijtstreep van het dashboard, terwijl de ‘orgelregister’-bedieningselementen voor de luchtroosters zijn verguld met 24 kt goud. Een ‘Boodles 1798’ overlay in chroom op Piano Linen is aangebracht op de onderste dashboardafwerking en op beide portierrails. De bekroonde Bentley Rotating Display bevat een centrale wijzerplaat met het Boodles juwelenmotief, terwijl andere op maat gemaakte accenten bestaan uit Boodles verlichte dorpels en ‘one of one’ gegraveerde treeplanken.

Een unieke samenwerking

Mulliner en Boodles kunnen elk aanspraak maken op eeuwenlang design en vakmanschap op het hoogste niveau. Mulliner, tegenwoordig de maatwerkdivisie van Bentley Motors, vindt zijn oorsprong in een carrosseriebedrijf uit Northampton dat in 1760 de opdracht kreeg om koetsen te bouwen voor de Royal Mail. Boodles werd in 1798 opgericht in de welvarende handelsstad Liverpool en is synoniem geworden met juwelen van uitzonderlijke kwaliteit. De ring ‘Raindance’ werd gekozen voor de permanente tentoonstelling van het V&A Museum als icoon van het Britse juweelontwerp.

De Boodles Bentley Continental GTC is de vrucht van hun samenwerking, een echte one-of-one creatie. Hij zal vanaf 11 april te koop worden aangeboden.

Over BOODLES

Sinds 1798 vertegenwoordigt Boodles de belichaming van verfijnde Britse juwelen. Boodles is nog steeds een particulier familiebedrijf en staat voor het allerbeste op het gebied van creatief ontwerp, diamanten en edelstenen van de hoogste kwaliteit en de combinatie van traditionele ambachtelijke vaardigheden en innovatie. Elk sieraad van Boodles wordt ontworpen en met de hand afgewerkt in Groot-Brittannië. Bij Boodles ligt de nadruk op herkomst: ze zijn er trots op dat ze diamanten helemaal tot aan de bron kunnen traceren en dat ze goud gebruiken dat afkomstig is van één enkele mijn. Tegelijk klassiek en eigentijds – en altijd onderscheidend – is Boodles misschien wel het meest bekend om Raindance; de iconische ring die door het V&A Museum werd erkend en in de permanente collectie werd opgenomen. In 2023 – het jaar van de 225e verjaardag – werd Boodles door Walpole, het Britse orgaan voor de luxesector, uitgeroepen tot Beste Britse luxemerk van het jaar.

ook verkrijgbaar in:

Over de auteur